Werken vanuit huis: hoe vind je de juiste balans tussen werk en privé?

werken vanuit huis, hoe vind je de juiste balans tussen werk en prive

Disclaimer: Deze post bevat affiliatelinks. Wanneer jij een aankoop doet naar aanleiding van een link op mijn website, dan kan het zijn dat ik hier een klein bedrag aan verdien. Jij betaalt hier niets extra’s voor, maar je helpt mij hiermee wel om mijn blog draaiende te houden en gratis info te kunnen blijven verstrekken. Klik hier voor de volledige privacy policy. 

cshow

Werken vanuit huis

Werken vanuit huis is het tegenwoordig meer regel dan uitzondering als je een kantoorbaan hebt,. Dat kan voor de één ideaal zijn, en voor de ander heel deprimerend. Zelf ervaar ik het als heel prettig om ’s ochtends thuis de PC aan te doen, ondertussen een kopje koffie te pakken en vervolgens in alle rust aan mijn werk te kunnen beginnen. Het fijne aan werken vanuit huis vind ik dat ik veelal zelf mijn tijd kan indelen (weliswaar binnen de perken van mijn werkgever), maar ik kan elke dag mijn kind naar school brengen en van school halen. En als er iets leuks te zien is op school, zoals een voorstelling, dan kan ik daar eigenlijk altijd naartoe. Daar tegenover staat dat ik dan op een later moment inlog, na 17.00u nog wat langer doorwerk of ’s avonds, wanneer mijn kind op bed ligt, nog even een uurtje inlog. En soms log ik op zondagavond nog even in om alvast wat spoedzaken voor de volgende dag op te pakken.

werken vanuit huis aan keukentafel met laptop
werken vanuit huis

Multitasking wordt overbelasting

Het gevaar zit hem in de andere mogelijkheden die het werken vanuit huis biedt, want mijn ervaring is ook, dat “even snel stofzuigen” of “even snel de was ophangen” al snel leidt tot een vervaagde grens van werk en privé. Elke dag thuiswerken en “even snel iets tussendoor doen” en/of op latere momenten doorwerken verandert in een ongebalanceerde en grenzeloze woon/werkomgeving waar multitasking plaats maakt voor overbelasting.

Het goede nieuws is dat je kunt voorkomen dat je de hele dag door aan het schakelen bent tussen je werk en je privéleven, maar dan moet je wel duidelijke grenzen voor jezelf stellen en die consistent bewaken. Hoe je dat kunt doen, ga ik je hieronder vertellen.

Ik maak daarbij wel de kanttekening dat wanneer je een drukke “9-5” job hebt, de prioriteit natuurlijk ligt bij je werk. Waarschijnlijk is het dan ook niet makkelijk om te zeggen “ik ga even een huishoudelijke taak doen”, omdat daar simpelweg geen ruimte voor is. Dit artikel is dan ook meer gebaseerd op een baan die in die zin meer vrijheid biedt, waarbij je makkelijker of sneller van je werk kan weglopen en bijvoorbeeld ’s avonds nog even dat uurtje inlogt.

Vind jij het ook lastig om de juiste balans te vinden?

Bij werken vanuit huis kan het een behoorlijke uitdaging zijn om een gezonde balans tussen werk en privé te vinden. Wanneer je die balans eenmaal hebt gevonden, is het belangrijk deze vast te houden, want het beïnvloedt zowel je mentale als je fysieke gezondheid. Het vinden van de juiste balans zelfs zorgen voor meer productiviteit op werkgebied, maar ook in je privéleven. Door je tijd effectief te verdelen, kun je voldoende tijd overhouden voor je persoonlijke leven en misschien zelfs voor activiteiten die je energie geven.

werken vanuit huis de juiste balans
werken vanuit huis

Allereerst is het dus belangrijk om duidelijke grenzen te gaan stellen tussen je werk en je privéleven. Hoe verleidelijk het ook is om altijd bereikbaar te zijn en ieder moment van de dag te kunnen inloggen, als je een burn-out wil voorkomen dan moet je voor jezelf grenzen stellen.

  1. Stel vaste werktijden in
    Bepaal welke werktijden je wilt werken en houd je eraan. Zorg ervoor dat je tijdens deze uren gefocust bent op je werk en vermijd het controleren van je e-mails en appjes over je werk buiten deze tijden.
  2. Creëer een fysieke scheiding
    Probeer een aparte ruimte in richten die specifiek voor je werk is bedoeld. Dit helpt om de grens tussen werk en privé duidelijk te maken en maakt het makkelijker om bij einde werktijd af te sluiten. Je kunt bijvoorbeeld een kamerscherm of een boekenkast neerzetten om je werkruimte af te scheiden van de rest van de kamer.
  3. Kies een aparte ruimte
    Als het mogelijk is, kies dan voor een aparte ruimte in je huis die je kunt gebruiken als thuiskantoor. Bijvoorbeeld een studeerkamer of een hoek van een kamer die je specifiek voor je werk inricht. Zorg er ook dan voor dat die ruimte duidelijk is gescheiden is van de rest.
  4. Richt je werkruimte in
    Maak je werkruimte comfortabel en functioneel. Zorg voor een comfortabele stoel, een (zit/sta)bureau of tafel waar je aan kunt werken. En zorg voor voldoende opbergruimte van je werkspullen. Richt je werkruimte zo in dat het een aparte en professionele uitstraling heeft.
  5. Communiceer je grenzen
    Heb je te maken met collega’s of opdrachtgevers, laat ze dan duidelijk weten wat jouw grenzen zijn. Als je bijvoorbeeld niet beschikbaar bent buiten kantooruren, maak dit dan duidelijk. Het is ook belangrijk dat anderen jouw grenzen respecteren. Maar ook binnen je gezin kun je duidelijk aangeven wanneer jouw werktijden zijn en wanneer je niet gestoord wilt worden, tenzij het echt belangrijk is. Dat houdt het voor je gezin ook helder dat je nog steeds werkt, ondanks dat je thuis bent.
  6. Zet notificaties uit
    Schakel meldingen op je telefoon of computer uit als je niet aan het werk bent. Zo kom je ook niet in de verleiding om toch even snel op je telefoon of computer te kijken als je een melding krijgt.
  7. Plan tijd voor jezelf en eventueel je gezin
    Dit is namelijk net zo belangrijk als je werkverplichtingen. Breng je bijvoorbeeld je kind naar school en haal je je kind ook weer op? Blokkeer deze tijd dan in je agenda. Heb je een privé aangelegenheid tussendoor? Plan dit ook in je agenda. Haal je je werk op een later moment in? Zet het in je agenda en houd je aan de tijd die je daarvoor aangeeft.
  8. Maak een routine
    Een routine maken staat onlosmakelijk verbonden met het inplannen van je tijd. Creëer voor jezelf een routine waarbij je duidelijk aangeeft wanneer je aan het werk bent, wanneer je pauze neemt of een routinematige privétaak doet (zoals het brengen en halen van je kind van school). Dit kan helpen om de overgang tussen je werk en privéleven te markeren, zelfs als je in dezelfde ruimte werkt. Bijvoorbeeld door ’s ochtends je werkruimte gereed te maken en aan het einde van de werktijd je werkspullen op te ruimen.
  9. Creëer een overgangsritueel
    Het kan soms moeilijk zijn om direct van werkmodus naar privémodus om te schakelen. Een overgangsritueel kan je hierbij helpen. Dit kan iets eenvoudigs zijn, zoals een wandeling maken na je werk of eerst even op de bank ploffen met een kop koffie of thee. Zo’n ritueel kan je helpen om jezelf mentaal los te koppelen van je werk.
  10. Maak gebruik van micro-momenten
    In plaats van te wachten op grote blokken vrije tijd om te ontspannen of tijd met je gezin door te brengen, probeer kleine ‘micro-momenten’ gedurende de dag te benutten. Dit kunnen korte pauzes zijn om bijvoorbeeld te mediteren, een boek te lezen, of gewoon te ontspannen. Het helpt je dag op te breken en kan zo je energieniveau verhogen.

Gebruik een planner en to do lijst

Het plannen van je taken en het gebruiken van een agenda kan je bij het werken vanuit huis helpen om je tijd efficiënt in te delen. Dit betekent ook dat je prioriteiten kunt stellen en je jezelf niet overbelast met te veel taken om een dag. Probeer realistische verwachtingen te hebben en erken vooral ook dat je niet alles in één dag kunt en hoeft te doen. Een dagelijkse planner of een to do lijst kan je helpen om je dag effectief in te delen. Wil je daar meer over weten, lees dan het stuk “hoe werk ik met planners en to do lijsten en 6 tips“. In dit artikel lees je onder andere het verschil tussen een papieren planner en de digitale planner en geef ik 6 tips over hoe je een to do lijst nu het handigst kunt gebruiken.
Ook vind je daar de gratis download van de dagplanner en to do lijst!

werken vanuit huis planner
werken vanuit huis

Vraag hulp als het nodig is

Grenzen aangeven betekent ook dat je om ondersteuning vraagt wanneer dat nodig is. Niet alleen in je werk, maar ook in je persoonlijke leven. Bespreek je uitdagingen en stressfactoren. Het delen van je ervaringen gevoelens kunnen helpen bij het vinden balans. Wanneer jij op tijd aan je collega’s en familie of vrienden duidelijk maakt dat je misschien te veel hooi op je vork hebt genomen en hulp nodig hebt, raak je minder snel overbelast en is het makkelijker om taken uit handen te geven en de balans terug te vinden voor jezelf.

Zelfzorg

Zelfzorg is van groot belang! Maar wat is zelfzorg eigenlijk? Stopt dat bij het prioriteren van je werk, of bij het plannen van je agenda en je PC uit doen als de werkdag er op zit? Nee, zelfzorg omvat veel meer dan dat.

Zelfzorg is het nemen van tijd om voor jezelf te zorgen, zowel fysiek als mentaal. Dit kan variëren van voldoende slaap nemen, voldoende lichaamsbeweging en gezond eten tot het doen van dingen waar je gelukkig van wordt, zoals lezen, wandelen of mediteren. Misschien wordt je wel heel blij van winkelen of even televisie kijken. Maar je kunt ook denken aan middagje sauna of je huid eens lekker onder handen nemen. Een goede skincare routine kan je daar bijvoorbeeld bij helpen. In mijn artikel “De beste skincare routine in 8 stappen” geef ik je een zetje in de goede richting.

Waar het in de essentie om gaat, is dat je voor je eigen hersenen en lichaam zorgt. Want door goed voor jezelf te zorgen, kun je beter omgaan met stress en ben je energieker en gemotiveerder.

Inmiddels heb ik geleerd dat zelfzorg meer omvat dan een middagje vrij en wat leuks doen voor jezelf. Lees hierover in mijn artikel over “Zelfzorg: Hoe doe ik dat?‘.

werken vanuit huis zelfzorg
werken vanuit huis

Persoonlijk proces

Bij werken vanuit huis is het vinden van een goede balans tussen je werk en je privéleven een persoonlijk proces dat voor iedereen anders kan zijn. Het hangt natuurlijk af van je persoonlijke doelen, waarden en verantwoordelijkheden. Je zult jezelf in de spiegel moeten kunnen aankijken en eerlijk zijn naar jezelf over wat haalbaar is en wat niet. Daarnaast is ieders mentale en fysieke gezondheid anders en zal de één misschien meer behoefte hebben aan rust en ontspanning om juist productief te blijven, dan de ander.

Probeer verschillende dingen uit en ontdek wat het beste werkt voor jou want het is de moeite waard. Het vinden van de juiste balans bij werken vanuit huis is een voortdurende inspanning en het is normaal om af en toe het evenwicht te verliezen. Blijf flexibel maar houd je aan je grenzen en wees vooral lief voor jezelf.

werken vanuit huis treat yourself
werken vanuit huis

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *